Den store guide til portrætfotografering: 18 portrætfoto tips til nybegynderen

By 2. august 2021 Blog
Portrætfototips til den nye fotograf

Er du ny indenfor fotografering, og vil du gerne lære at tage portrætbilleder? Mangler du inspiration til din fotohobby? Eller har du brug for et opslagsværk over alle de ting, som du skal tænke over for at få det perfekte portrætfoto? Så indeholder denne store guide til portrætfotografering al den viden, du har brug for.

Her vil jeg gennemg√• alle de ting, du b√łr t√¶nke over b√•de f√łr, under og efter fotograferingen uden alt for mange svinke√¶rinder. Den er straight to the point, s√• du hurtigst muligt kan komme ud og pr√łve tingene af i praksis.

Den korte version: sådan bliver du bedre til at tage portrætbilleder

For at l√¶re at tage portr√¶tbilleder kr√¶ves naturligvis en helt del √łvelse. Har du masser af selvtillid, s√• har du rig mulighed for blot at l√¶se indholdsfortegnelsen, der afsl√łre de fleste af mine tips til portr√¶tfotografering. Men m√•ske kan det betale sig at dykke lidt mere ned i teorien, s√• du er sikker p√• at f√• den rette udf√łrelse i praksis.

Ung kvinde fra Tamburkorpset med tuba

Hvad får du ud af at læse min guide til portrætfotografering?

N√•r du har l√¶st guiden, vil du derfor have et overblik over alle de ting, som man b√łr t√¶nke ind i et portr√¶tbillede. Du vil som s√•dan ikke have ‚Äúl√¶rt at tage portr√¶tbilleder, da det kommer gennem √łvelse, men du vil forst√• de underliggende principper, som b√•de anvendelige er i professionelle sammenh√¶nge og til private hyggebilleder (omend at udstyrsstykket og billedredigeringen naturligvis kan v√¶re mere eller mindre omfattende).

Hvert af de 18 tips til portr√¶tfotografering, som du finder herunder, kan der h√łjest sandsynligt skrives tykke b√łger om (og det er der allerede blevet). Derfor skal du se denne guide som dit personlige opslagsv√¶rk, hvorudfra du kan finde mere inspiration til de dele af portr√¶tfotografering, som du vil blive klogere p√•. Af den grund kan du med fordel se guiden som inddelt i tre sektioner med hver deres fokusomr√•der:

  • Forberedelse
  • Portr√¶tfotografering
  • Efterredigering

En god tommelfingerregel er, at jo mere grundig du er i foreg√•ende trin, desto mindre arbejde f√•r du i n√¶ste. Man kan desv√¶rre ikke redde det hele med billedredigering, og derfor bliver man n√łdt til at √łve sig, hvis man gerne vil blive en professionel portr√¶tfotograf.

 

1. Forbered modellen på fotografering

Det er altid en fordel at forberede din model p√• portr√¶tfotografering. Det skyldes, at det kan v√¶re et meget n√łgent √łjeblik for mange at blive fotograferet, og derfor er det helt naturligt, at modellen kan f√łle sig nerv√łs. Her skal du som fotograf tage styringen og hj√¶lpe modellen med at f√łle sig tryg.

Klare linjer i forhold til aftalen

For det f√łrste skal du s√łrge for, at der er styr p√• det praktiske. Det skal v√¶re tydeligt, hvor og hvorn√•r billederne skal tages, hvor l√¶nge sessionen varer og hvad man kan forvente efterf√łlgende. I nogle tilf√¶lde kan det v√¶re en god id√© at sende en p√•mindelse til modellen dagen forinden med det pr√¶cise tidspunkt og adressen, s√• al tvivl om det praktiske elimineres.

Videregiv de små portrætfoto tips

Der er nogle små portrætfoto tips, som kan hjælpe med at få modellen til at stå endnu skarpere:

  1. Bed modellen om at tage flere forskellige s√¶t t√łj med, da der kan v√¶re god grund til at skifte undervejs for at f√• det helt rigtige billede.
  2. Fortæl modellen at han/hun skal undgå stressede situationer eller opgaver lige inden fotograferingen.
  3. Bruger modellen makeup, kan det være en fordel at lægge en ekstra kraftig makeup på dagen.
  4. I nogle tilfælde kan det være en fordel for modellen at droppe hårvasken dagen forinden, da håret i nogle tilfælde bare sidder flottere med sit eget fedt.

 

2. S√łrg for en tryg stemning p√• lokationen

Et godt portr√¶tbillede afh√¶nger af samspillet mellem fotograf og model. Her er det din rolle som fotografen at sikre den rette trygge stemning p√• lokationen, s√• modellen ikke er bange for at sl√• sig l√łs. Her er nogle konkrete tips og tricks:

  1. Tal med modellen: Lyt til hvad modellen gerne vil med billederne, og hvad modellen √łnsker sig.
  2. Vis rundt i lokalet: S√łrg for at vise modellen rundt i fotostudiet, s√• han/hun kender omgivelserne.
  3. Fort√¶l hvad du g√łr: Ligesom hos skoletandl√¶gen b√łr du involvere modellen i de ting, du g√łr, s√• du forsikre modellen om, at alt er naturligt og i sin sk√łnneste orden.
  4. Fælles evaluering: Vis og evaluer billederne i fællesskab med modellen undervejs.

 

3. Forbered omgivelserne

Kameraudstyr er ikke billigt leget√łj. Derfor kan det v√¶re katastrofalt, hvis modellen f√•r v√¶ltet en lampe eller baggrunden ned ved en fejl. Derudover vil man ofte gerne ops√¶tte ting udenfor kameraet vinkel. Her er gaffatape din ven. Den kan du bruge til:

  • At klistre de dyre ting fast til gulvet.
  • At vise hvor modellen skal st√• eller sidde
  • At oph√¶nge deflektorer
  • At s√¶tte en fast ramme p√• en blank v√¶g

 

4. Lyssætning til portrætfotografering

Den rette lyss√¶tning til portr√¶tfotoet afh√¶nger af form√•l og stilart. P√• den ene side giver kunstigt lys dig helt frie t√łjler, men det er til geng√¶ld sv√¶rt at anvende flot i praksis. P√• den anden side giver et naturligt lys de fleste tilf√¶lde flotte portr√¶tbilleder, s√• l√¶nge der er et naturligt lys at udnytte. Her er nogle af mine bedste portr√¶tfoto tips til nybegyndere:

Undgå direkte sollys

Direkte sollys er kryptonit for gode portrætbilleder. Det skyldes, at skyggerne som regel bliver alt for kraftige. Når du fotograferer udenfor i kraftig sollys, vil det derfor være en god idé at finde noget skygge, så du får et mere indirekte lys og generelt pænere billeder.

Brug store vinduespartier

N√•r du bruger naturligt lys, vil jeg anbefale, at du til en start pr√łver at s√¶tte modellen op i mod et stort vinduesparti, da det giver et l√¶kkert lys at arbejde med og hj√¶lper dig med at kontrollere lysets indfaldsvinkel.

Brug skygger til at forstærke lyset

Hvad enten du bruger kunstigt eller naturligt lys, skal hverken du eller modellen stå i kraftigt modlys. For meget lys vil nemlig udvande billedet, så man mister skarpheden. I stedet vil man gerne have et indirekte lys fra siden eller reflekteret lys, da det får krop og ansigt til at kaste naturlige skygger.

Selv n√•r lyset er indirekte, m√• det fortsat ikke v√¶re for kraftigt. I et naturligt lys kan det v√¶re sv√¶rt at im√łdekomme. I et kunstigt lys kan du til geng√¶ld enten skrue ned for lysstyrken p√• lampen eller l√¶gge et tyndt, hvidt kl√¶de over for at fordele og d√¶mpe lysstyrken.

 

5. Baggrund til portrætfotografering

N√•r du skal finde den rette baggrund til portr√¶tfotoet, vil du som nybegynder f√• mest gl√¶de at en helt simpel, ensfarvet baggrund uden alt for mange detaljer. Det skyldes, at der skal tages h√łjde for modellens komposition og t√łjvalg samt baggrundsst√łj fra andre elementer i billeder, n√•r baggrunden ikke er helt ren.

Skal du tage et professionelt portrætfoto, vil jeg derfor anbefale, at du:

  1. Finder en ensfarvet væg eller hænger et hvidt lagen eller stof- eller fotolærrede op.
  2. Fjerner alle forstyrrende elementer. Husk at portrætbilledet skal fokusere på modellen.
  3. S√¶tter lyset mod baggrunden i stedet for p√• modellen for at undg√• et direkte lys, der enten giver for kraftige skygger eller gensk√¶r. Det indirekte lys vil derimod s√łrge for, at modellen kommer endnu tydeligere frem.
  4. Bruger en lav dybdeskarphed på de steder, hvor du ikke kan kontrollere baggrunden. Ved at åbne helt op for blændet kan du nemlig få baggrunden til at blive mere rolig.

 

6. Kameraindstillinger til et portrætfoto

De perfekte kameraindstillinger til portr√¶tfotografier kan desv√¶rre ikke s√¶ttes p√• formel. Kameraindstillingerne vil altid afh√¶nge af baggrund, lysforhold, afstand, motiv og s√• videre. Ikke desto mindre b√łr du som minimum t√¶nke over f√łlgende, n√•r du s√¶tter indstiller kameraet til et portr√¶tfoto (husk at man i mange tilf√¶lde kan f√• flotte billeder med kameraets autofunktion).

Korrekt eksponering gennem indstilling af ISO, blænde og lukkerhastighed

ISO, bl√¶nden og lukkerhastighed er de tre elementer, som afg√łr kameraets sensors eksponering over for lys. Det har afg√łrende betydning for billedets skarphed, da et for h√łjt lysindfald typisk h√¶nger sammen med et mindre skarpt billede:

  • ISO styrer sensorens lysf√łlsomhed.
  • Bl√¶nden regulerer m√¶ngden af lys, der kommer ind til kameraets sensor.
  • Lukkertiden er den reelle tid, hvor sensoren er eksponeret over for lys.

Her er de tommelfingerregler, som du skal kende for at sætte den rigtige balance mellem ISO, blænde og lukkertid:

  1. ISO skal v√¶re s√• lav som mulig for at undg√• for meget ‚Äúdigitalt‚ÄĚ st√łj i billedet
  2. I et portrætfoto skal blænden sættes så lavt som muligt for at fokusere på din model frem for baggrunden.
  3. I et portr√¶tfoto beh√łves lukkerhastigheden ikke at hurtig. Det skyldes, at personen du fotograferer typisk sidder stille. Ofte vil du derfor f√• gode resultater omkring 1/250.

Der findes rigtig mange gode videoer ude på nettet, der kan forklare dig om kameraets grundprincipper. Jeg kan blandt andet anbefale denne:

 

7. Få den rette komposition i portrættet

Oftest er billedkompositionen i et portr√¶t simpelt. I sin grundform har man en person, foran et blankt l√¶rred med et lysindfald p√• baggrund, som f√•r motivet til at st√• tydeligere frem. Hvis nu du ikke skal tage portr√¶tbilledet i et fotostudie, er der dog en r√¶kke regler for billedkompositioner, som du b√łr kende:

  1. Hold det simpelt
  2. Få motivet til at fylde hele rammen
  3. Undgå at sætte motivet lige i midten af billedet
  4. Pr√łv flere forskellige billedformater (b√•de vertikalt og horisontalt)
  5. Brug diagonale linjer til at skabe ro omkring motivet
  6. Undgå for meget bevægelse ved portrætter
  7. Brug rolige baggrunde
  8. Undgå ensartet farver på motiv og baggrund

 

8. Tag et pr√łvebillede og vurder resultatet

N√•r du har alle forberedelser p√• plads og er klar til at tage f√łrste billede, s√• er det en god id√© at starte med et par pr√łvebilleder. Her skal du tage et billede, vurdere kvaliteten ud fra dine forventninger og derefter foretage diverse rettelser. Husk i denne proces at fort√¶lle modellen, hvad du g√łr, s√• han/hun ikke tror, der er noget galt.

I denne proces skal du b√•de kigge p√• baggrund, lys, kameraindstillinger og selvf√łlgelig, om der er noget i motivet, der sk√¶rer i √łjnene. Det er langt bedre at bruge et ekstra minut i denne proces, end at modellens h√•r pludselig sidder m√¶rkeligt, eller at noget st√łjer i baggrunden, for de ting kan man bare ikke g√łre noget ved efterf√łlgende.

 

9. Tag mange billeder

N√•r du er nybegynder, skal du tage rigtig mange billeder. Jo mere erfaring man f√•r, desto mere f√•r man en sjette sans for ‚Äúdet rette √łjeblik‚ÄĚ. Du skal dog altid s√łrge for at tage mange billeder, s√• b√•de du og modellen har flere forskellige ansigtsudtryk og kropsholdninger at v√¶lge blandt.

 

10. S√łrg for at g√• helt t√¶t p√• modellen

N√•r du tager portr√¶tbilleder, skal du s√łrge for at g√• helt t√¶t p√• modellen. Husk det er modellen, der er motivet, og alt omkringliggende er en n√łdvendig ramme til motivet. Dertil vil du typisk gerne stille skarpt p√• modellens ansigt, og det kr√¶ver, at du kommer t√¶t p√•. For at bevare den gode stemning i lokalet kan det v√¶re en fordel at g√łre modellen opm√¶rksom p√• afstanden, f√łrend du kommer brasende imod vedkommende.

Hvis du ikke har mulighed for at komme helt t√¶t p√•, b√łr du anvende et zoomobjektiv eller et teleobjektiv, og i sidste instans kan du bruge digitalt zoom i efterredigeringen. N√•r du bruger et zoom, stilles der st√łrre krav til dine kameraindstillinger, og dine evner til at stille skarpt p√• motivet.

 

11. Brug en reflektorskærm

Der vil v√¶re situationer, hvor det naturlige lys falder p√• en uhensigtsm√¶ssig m√•de. For eksempel vil et kraftigt lys oppefra skabe skygger omkring √łjnene, hvilket ikke altid er √łnskv√¶rdigt p√• et portr√¶t. I netop dette tilf√¶lde kan du f√• modellen til at holde et stykke hvidt papir eller pap vinklet mod sit eget hoved for at skabe et gensk√¶r, der eliminerer skyggerne.

 

12. Tag billedet oppefra og ned

Der er flere fordele ved at tage portrætbilledet lidt oppefra. Det kan få modellen til at se lidt slankere og lidt længere ud, hvis modellen kigger ind i linsen, fordi man meget naturlig vil strække halsen. Det kan også hjælpe med at fjerne dobbelthager. Hvis du overdriver, ender du dog med endnu flere rynker i panden, hvilket heller ikke er hensigtsmæssigt.

 

13. Portrætfotografering i stående format

Et portrætfoto er et billede af en person på nært hold. Da vores kroppe og hoveder generelt set er lodrette, får du typisk de bedste portrætfotografering i et stående format. Når du tager portrætfotos i et liggende format, bliver det typisk for ufokuseret og bryder for kraftigt med stilarten.

 

14. Stil skarpheden korrekt

Efter du har indstillet ISO, bl√¶nde og lukkerhastighed, skal du s√łrge for at stille billedet fuldst√¶ndig skarpt. Det bliver s√¶rligt sv√¶rt, hvis bl√¶nde√•bningen er for stor, og modellen f√•r sl√łrede ansigtstr√¶k.

P√• portr√¶tbilleder vil du typisk gerne fokusere p√• √łjnene eller hovedet afh√¶ngigt af afstanden til modellen. For at sikre den rigtige skarphed skal du justere kameraets autofokus-punkt (det punkt eller punkter i billedet, hvor kameraet stiller skarpt).

Blandt de klassisk portr√¶tfoto tips, som alle h√łrer, n√•r de skal l√¶re at tage portr√¶tfotografier, er at trykke udl√łseren halvt ned, v√¶lge den passende billedbesk√¶ring og til sidst trykke udl√łserknappen i bund, da man i s√• fald ikke skal v√¶lge flere autofokus-punkter.

 

15. Få modellen til at posere på forskellige måder

Et portr√¶tbillede kan bruges i mange forskellige sammenh√¶nge fra billede til CV, jobans√łgning eller LinkedIn, til visitkort, til indbydelser, hjemmesider eller til andre form√•l. Derfor vil modellen h√łjest sandsynligt s√¶tte pris p√• at f√• billeder i flere forskellige poseringer og med forskellige ansigtsudtryk.

I den her fase er det vigtigt at både fotograf, og modellen kommer med idéer og forslag til vinkler, poseringer eller udvidelse af grundmotivet. Vil det for eksempel være relevant at skifte baggrund eller at tage en genstand med på billedet, der siger noget om personen?

 

16. Pr√łv at tage portr√¶tter i bev√¶gelse

Portr√¶tfotografering er ikke s√• t√łrt og skolefotoagtigt, som det ellers kan lyde. Der skal v√¶re plads til at eksperimentere. Det er naturligvis altid lettest at tage et stilbillede af en person, der ikke bev√¶ger sig s√¶rligt meget. Hvis du vil tage portr√¶tter i bev√¶gelse, skal du v√¶re s√¶rligt opm√¶rksom p√• lukkerhastigheden, der skal s√¶ttes markant ned til 1/800 eller m√•ske 1/1000 for at give et skarpt billede.

 

17. Tal med modellen om retouchering

N√•r du har f√•et taget en serie af flotte portr√¶tbilleder, vil du sandsynligvis gerne lave en smule efterredigering eksempelvis for at korrigere for lysforhold eller for at fjerne sm√• sk√łnhedsfejl. Inden du g√łr dette, skal du dog have sikret dig, at modellen er indforst√•et med de tiltag, du vil udf√łre. I nogle tilf√¶lde kan det nemlig v√¶re √łnsket, at der ikke skal manipuleres med billeder.

 

18. Fjern det uheldige i billedredigeringen

Hvis du vil have dine portr√¶tter til at st√• helt skarpt, kan det v√¶re en fordel at fjerne de uheldige detaljer, som gjorde sig g√¶ldende for dagen. Gennem retouchering kan du fjerne for eksempel pletter p√• t√łj eller urenheder og tydelige bumser fra ansigtet. Det vil sige, de ting som ikke er en del af motivets karakter, men som blot var en uheldig eller √¶rgerlig omst√¶ndighed p√• dagen. For at fjerne de detaljer skal du bruge funktionen ‚ÄúSpot Healing Brush Tool‚ÄĚ eller ‚ÄúPletreparationspensel‚ÄĚ i programmer som Photoshop.